Den lille prisskolen del 1 - Pris deg lykkelig!
Prissetting for små bedrifter og sologründere
Du er her!
Klar for å dyppe tåa ned i piraya-bukta "prising" - uten å bli spist levende? Slapp av, jeg skal guide deg gjennom dette litt usikre farvannet og passe på at vi kommer oss helskinnet gjennom - forhåpentligvis med en skinnende, komfortabel PRIS på ditt nye produkt eller tjeneste i hånda!
Et klapp på skulderen til deg først - de fleste som har en idé og begynner å jobbe med den går alle mulige OMVEIER for å UNNGÅ å tenke på pris LENGST MULIG. Så all mulig kred til deg for å ta tak i dette! Om du nå bestemmer deg for at du skal bruke Den lille prisskolen til å hjelpe deg med å sette en pris på ditt nye produkt eller tjeneste (eller et som kommer i framtida) så klarer du det, det er jeg helt sikker på! (Om du ikke kommer i mål har vi flere verktøy og metoder for dette i onlinekurset Gründertrening der vi går mer i dybden på prising og produktutvikling enn i dette minikurset).
Pris deg lykkelig!
1. Tankesett/mindset Vi starter del 1 i prisskolen med å komme inn i tankesettet rundt prising. Mer enn noe annet, så er nemlig prising psykologi. Ikke bare for kunden, men også for deg. Prisen forteller hva kunden må gi i bytte mot det produktet og tjenesten du leverer (rimelig opplagt, men jeg sier det likevel, det med byttehandelen er nemlig essensielt). Samtidig ville ikke dette byttet foregått dersom ikke DU var villig til å produsere/levere til den prisen (altså at du mer enn gjerne vil bytte din tid+innsats+produktet/tjenesten mot prisen du tar for det). På den andre siden får også kunden en STØRRE verdi av å kjøpe produktet/tjenesten av deg enn å beholde pengene sine på kontoen. En vinn-vinn-situasjon med prisen i sentrum!
MEN (og dette er en felle mange går i!) - du må ikke prise produktet/tjenesten så lavt at du ikke egentlig VIL selge til den prisen. Da blir du litt surere for hvert salg, og ingen kjøper av sure folk. Punktum. Dette er den sikreste måten å gå lei fort, ikke gidde å selge (salg er noe annet enn markedsføring!), og gå konk før du får sagt "hev prisen".
En annen feil mange gjør er at de tenker at det er dyrt for kunden å kjøpe det du selger, så de setter ned prisen fordi "det er bedre for kunden". Men som du kan se over, så er det ingen som kjøper hvis de ikke mener det er verdt det de betaler! Så hvis kundene er villige til å betale prisen du har satt, så er det fordi de mener det er verdt det og mer til.
"Dårlig samvittighet" for prisene du tar utgår herved med øyeblikkelig virkning!
2. Prisen skal gjøre deg lykkelig Det er ditt ansvar som gründer å tjene det du ønsker å tjene. For å være litt brutal så er det faktisk mange som ikke tar det ansvaret... Du må sette prisen slik at du kan "prise deg lykkelig", eller tjene NOK til at du blir fornøyd. Forskning viser at man ikke blir lykkelig av å tjene haugevis med penger, men penger gjør deg lykkeligere hvis du har nok til å klare deg + litt til (les mer om penger kan gjøre deg lykkelig her). For noen er det 300.000 kr, jeg tror jeg har sett en studie som viste at "lykkegrensa" penger kan gi deg er rundt 400.000 kr, mens andre har et stort forbruk og vil tjene 1.000.000 kr i året. Det viktige er å finne ut hva som vil funke for deg (i starten av gründerlivet - inntekten vil endre seg).
Øvelse: Skriv ned det du mener er NOK i årsinntekt for å prise deg lykkelig.
3. Ta en pris du er komfortabel med
I det siste har det dukket opp mange råd som går på å kaste ut det gamle "ta lavere priser i starten og jobb deg oppover"-paradigmet. Noen hevder at man skal posisjonere seg som ekspert i markedet og ta en luksuspris med én gang. Har du erfaringen, nettverket, kundene og kan være profesjonell i alle ledd fra markedsføring til kundeservice fra dag 1 er dette selvfølgelig en mulig strategi. Men for mange føles ikke dette riktig. Det er ikke noe feil med deg eller det du leverer selv om du starter på en lavere pris! Det kan være det mest fornuftige for å levere over forventningene og få fantastisk fornøyde kunder som snakker om deg til andre.
Det viktigste er faktisk at du er 100 prosent komfortabel med å ta den prisen du tar, og at det er er vel verdt det BÅDE for deg og kunden med den prisen du setter. Jeg har vært borti flere tilfeller hvor kunden har syntes en høyere pris enn det gründeren er komfortabel med har vært ok, men det har fullstendig sabotert for gründerens salgsarbeid fordi prisen har vært for høy sett med gründerens øyne. Da er det bedre å starte med en lavere pris og jobbe deg oppover, slik at du har fullt trykk på salgsarbeidet hele tida og heller kan selge noen flere og står bak produktet og prisen 100 prosent.
4. En pris er ikke god/dårlig
En høy eller lav pris er ikke "god", "mindre bra" eller "dårlig". Prisen signaliserer mye om verdien på tjenesten/produktet (det skal vi komme tibake til litt senere!), men prisen I SEG SELV er ikke "riktig" eller "feil". Du har råderett over prisene du setter og en lav, middels eller høy pris kan være like "bra". Skjønner? (Det er mange som faktisk skammer seg litt over at de tar lave eller høye priser...det trenger du ikke bruke en kalori på!)Dette er det mange som ikke har fått med seg, kanskje du vil tweete det til følgerne dine?
Prisen signaliserer verdi, men en pris er ikke "god" eller "dårlig". - Tweet det!
(Takk!)
5. Knus forventningene
Du kan fri deg fra forventningene fra svigermor, hun du er venner med på facebook men aldri har møtt, de som er med i et næringsnettverk du er med i, naboene, de gamle kollegene og andre bransjefolk. Det er alle mulige slags forventninger om at du skal ta "den og den prisen", men det er du som bestemmer! Stol på deg selv og din egen magefølelse når du skal sette den endelige prisen, ta kontroll over disse tallene som kan få det meste til å gå i krøll i topplokket men som er så viktige for bedriften din.
Din bedrift. Dine produkter. Dine priser.
Du bestemmer.
Du er fortsatt med! Tøft!
Nå har du lest del 1 av 5 i Den lille prisskolen - og gjorde du den lille øvelsen under pkt 2 har du styrket gründermusklene dine litt idag også.