Den lille prisskolen del 5 - Sett pris på det!
Dette er siste del i den lille prisskolen. Har du ikke lest den før så start fra begynnelsen: Pris deg lykkelig - del 1 i prisskolen.
Tida har kommet - det er på tide å SPIKRE den prisen! Få 7 konkrete tips for å bestemme deg, og les hvordan gründertreneren (yours truly!) takler 3 vanlige innvendinger gründere har mot å sette (en høy) pris. (Leser du hele artikkelen får du en litt søt historie om meg til slutt).
I Den lille prisskolen har du lært hvor viktig det er å sette skikkelig pris på deg selv og det verdifulle arbeidet du gjør. (Ingen er som deg - det er jo sant!).
Nå har du et godt grunnlag for å prise nye produkter og tjenester, og kan gå en lys framtid i møte med tanke på å leve av det du brenner for. Nå er det tid for å samle trådene og bestemme deg for prisen du skal ta. Her er noen siste tips på veien.
2. Spør kundene dine og potensielle kunder om hva de er villige til å betale, og hva de syntes om prisen de faktisk betalte. Når du spør på rett måte (og gir uttrykk for at du virkelig vil vite det, men at det er ok om de ikke vil svare), så er kundene dine de beste hjelperne og støttespillerne du kan få (bedre enn gründertreneren din, men det er nok de eneste som er bedre, haha!!!). De vil at du skal lykkes så de kan kjøpe mer av deg, de har oversikt over sin egen økonomi (sånn noenlunde hvertfall), og de vet mye om hva produktet/tjenesten din har gitt dem, og om de følte at de fikk mye for pengene.
3. Snakk med kollegaer og konkurrenter som vil deg vel. Med den kjennskapen de har til deg, markedet og den bransjen dere begge er i, hva synes vedkommende er en god pris å ta akkurat nå?
4. Skriv ned en for lav og en for høy pris, og finn den "riktige prisen" mellom dem. Bruk magefølelsen/intuisjonen/logisk sans, og skriv ned en pris som ville vært "alt for lav" og du aldri ville solgt produktet/tjenesten for, og en pris som er "latterlig høy". Et sted mellom der prøver du å finne "Tenk om jeg kunne ta DEN prisen! DA ville jeg vært fornøyd!". Vel...det er din bedrift, gå for det og ta den prisen!
5. Finn din indre pris. I situasjoner der du må forhandle, for eksempel hvis du er frilanser eller har levert et anbud, kan du finne den laveste prisen du er villig til å si et jublende JA!!! til oppdraget før forhandlingene starter. Den laveste prisen du er villig til å gjøre jobben for, er din "indre pris". Konsekvensen er at du selvfølgelig sier NEI til oppdraget om du ikke får din indre pris - eller mer.
6. Ta det du kan ta - altså mest mulig. Har du organisasjoner eller bedrifter som kunder må du ofte forhandle om prisen. Finn din indre pris før forhandlingene, men gå høyere ut og vær godt forberedt med argumenter for hvorfor du er den ideelle personen til å løse problemet på best mulig måte. Dette gjelder også for mange reiselivsbedrifter og andre som har mange konkurrenter og hvor det er "kjøpers marked". Får du en henvendelse som du gjerne vil ha kan du selvfølgelig justere prisen ned for å få de på kroken om du skjønner at pris er avgjørende for dem. Som gründer hender det også at man får henvendelser fra kunder som ikke kan betale like mye som det drømmekunden din kan, men som kan være kjærkomne å jobbe med likevel selv om du må ta en litt lavere pris.
7. Bruk kalkulatorer og regn ut timepris. Selv om jeg har anbefalt å lage pakker så du kan tjene mer enn du gjør når du selger din egen tid (har du 24 timer du også?), så starter mange gründere med å selge timer. Frilanskalkulatoren og den jeg ofte bruker; Timepriskalkulatoren, er nyttige verktøy!
Øvelse: Sett prisen! Har du ikke gjort det før, så sett en pris som du er komfortabel med å ta. En pris som gir kundene mye for pengene, og som du blir jublende glad for å få og gir deg lyst til å gå aktivt ut og markedsføre og selge ditt produkt eller tjeneste (med all din entusiasme!).
Et godt tips som kom inn fra en gründer som tar Den lille prisskolen, og som jeg gjerne vil bringe videre, er å ta en pris som du selv vil synes er OK å betale om du skulle kjøpt produktet ditt.
1. For det første selger du ikke deg selv, du selger løsningen på et problem. Det gjelder også hvis du selger kunstmalerier, helseråd, hestemassasje eller egne komposisjoner for klaver og obo. Det som løser kundens problem er de tjenestene eller produktene du selger, du selger ikke "deg selv".
Du selger ikke deg selv, men du selger dette. Finn ut hva på #denlilleprisskolen! Del prisskolen på Twitter.
2. Hvis du er usikker men vil beholde den høye prisen du har satt, så skriv en utfyllende liste over hvilke problemer/behov det du selger løser for kunden, og så alle de måtene du hjelper kunden med å løse problemene. Er det en umulig oppgave så få hjelp av noen som ser bedriften utenfra for å få innspill, snakk med kundene dine, og vurder om du trenger å drive med produktutvikling - ikke prising! Er du usikker og innerst inne vil senke prisen, så gjør det da vel! Du er sjefen, og du kan gjøre ting akkurat slik du vil!
3. Det som er lett for deg og sender deg inn i en ekstatisk gledesrus over å få jobbe med, synes andre er vanskelig, tungvindt, uoverkommelig og er villige til å betale for! Jeg synes det er lett å finne nye forretningsideer og se inntektsmuligheter, konkretisere løse ideer til salgbare pakker og skrive salgstekster. Betyr det at alle andre synes det er lett? NEI! Er noen villige til å betale for at jeg skal gjøre det jeg er best på og hjelpe dem å spare masse tid, få bedre pakker å selge, flere kunder og kunne leve av det de brenner for? JA! (Heldigvis!)
Denne historien tenkte jeg på da jeg skulle sette priser nå. Selv om jeg aldri ble "adm.dir", så er jeg på et vis økonomisjef i min egen bedrift og har ansvar for å tjene nok til å leve av bedriften - og utvikle den videre. Det som er lærdommen fra dette er at jeg nå setter pris på prisen. Når prisen er satt gir jeg ikke rabatter, gjør unntak og senker prisen for noen kunder. Det er en måte for meg å respektere mitt eget arbeid på og de resultatene jeg vet kundene får, men også prisen i seg selv. Prisen er viktig for at jeg skal kunne bygge opp en bærekraftig bedrift og ha friheten til å følge mine egne ideer, bestemme når jeg skal stå opp om morgenen og hvilke dager jeg skal ha fri og ta med 3-åringen til fjells.
Sett pris på prisen, den hjelper deg å leve av det du brenner for! Tweet det.
Prisen er en kontrakt med kunden du hjelper. La kunden verdsette deg! Kvitre det på Twitter!
Nå kan du smile bredt (også) når du presenterer prisene dine, og vite at de er med på å gjøre gründerlivet til virkelighet samtidig som drømmekunden jubler!
Nå kan du også klappe deg på skuldra, ta en velfortjent pause og være fornøyd med at du har tatt deg tid til "å gründertrene" idag også (prøver å gjøre gründertrening til et verb, kan ikke være dårligere enn google!)
TAKK for at du fulgte med hele veien, nå er du godt rustet til å ta vettuge valg om pris.
Tida har kommet - det er på tide å SPIKRE den prisen! Få 7 konkrete tips for å bestemme deg, og les hvordan gründertreneren (yours truly!) takler 3 vanlige innvendinger gründere har mot å sette (en høy) pris. (Leser du hele artikkelen får du en litt søt historie om meg til slutt).
I Den lille prisskolen har du lært hvor viktig det er å sette skikkelig pris på deg selv og det verdifulle arbeidet du gjør. (Ingen er som deg - det er jo sant!).
Nå har du et godt grunnlag for å prise nye produkter og tjenester, og kan gå en lys framtid i møte med tanke på å leve av det du brenner for. Nå er det tid for å samle trådene og bestemme deg for prisen du skal ta. Her er noen siste tips på veien.
7 tips for å sette pris på det - nå!
1. Undersøk prisene konkurrenter av deg tar, men ikke lås deg til disse. For eksempel kan de som er litt lenger foran deg i løypa ha endret sine priser nå nylig, så tenk selv og ikke kopier dem. Det er greit å starte med lavere priser og øke etterhvert, eller til og med jobbe gratis i starten for å beta-teste! Den prisstrategien jeg har valgt er å først jobbe gratis, så sluttet jeg med det og tok litt betalt, så sluttet jeg med det og tok noe mer betalt, og neste år tar jeg priser som gjør det mulig å leve av det JEG brenner for (altså å gi DEG gründerinspirasjon!). Logikken er at det verken er i gründerens eller kundens interesse at prisen er for lav og bedriften forsvinner etter kort tid (og gründeren går tilbake til å bli byråkrat - iiik!!!).2. Spør kundene dine og potensielle kunder om hva de er villige til å betale, og hva de syntes om prisen de faktisk betalte. Når du spør på rett måte (og gir uttrykk for at du virkelig vil vite det, men at det er ok om de ikke vil svare), så er kundene dine de beste hjelperne og støttespillerne du kan få (bedre enn gründertreneren din, men det er nok de eneste som er bedre, haha!!!). De vil at du skal lykkes så de kan kjøpe mer av deg, de har oversikt over sin egen økonomi (sånn noenlunde hvertfall), og de vet mye om hva produktet/tjenesten din har gitt dem, og om de følte at de fikk mye for pengene.
3. Snakk med kollegaer og konkurrenter som vil deg vel. Med den kjennskapen de har til deg, markedet og den bransjen dere begge er i, hva synes vedkommende er en god pris å ta akkurat nå?
4. Skriv ned en for lav og en for høy pris, og finn den "riktige prisen" mellom dem. Bruk magefølelsen/intuisjonen/logisk sans, og skriv ned en pris som ville vært "alt for lav" og du aldri ville solgt produktet/tjenesten for, og en pris som er "latterlig høy". Et sted mellom der prøver du å finne "Tenk om jeg kunne ta DEN prisen! DA ville jeg vært fornøyd!". Vel...det er din bedrift, gå for det og ta den prisen!
5. Finn din indre pris. I situasjoner der du må forhandle, for eksempel hvis du er frilanser eller har levert et anbud, kan du finne den laveste prisen du er villig til å si et jublende JA!!! til oppdraget før forhandlingene starter. Den laveste prisen du er villig til å gjøre jobben for, er din "indre pris". Konsekvensen er at du selvfølgelig sier NEI til oppdraget om du ikke får din indre pris - eller mer.
6. Ta det du kan ta - altså mest mulig. Har du organisasjoner eller bedrifter som kunder må du ofte forhandle om prisen. Finn din indre pris før forhandlingene, men gå høyere ut og vær godt forberedt med argumenter for hvorfor du er den ideelle personen til å løse problemet på best mulig måte. Dette gjelder også for mange reiselivsbedrifter og andre som har mange konkurrenter og hvor det er "kjøpers marked". Får du en henvendelse som du gjerne vil ha kan du selvfølgelig justere prisen ned for å få de på kroken om du skjønner at pris er avgjørende for dem. Som gründer hender det også at man får henvendelser fra kunder som ikke kan betale like mye som det drømmekunden din kan, men som kan være kjærkomne å jobbe med likevel selv om du må ta en litt lavere pris.
7. Bruk kalkulatorer og regn ut timepris. Selv om jeg har anbefalt å lage pakker så du kan tjene mer enn du gjør når du selger din egen tid (har du 24 timer du også?), så starter mange gründere med å selge timer. Frilanskalkulatoren og den jeg ofte bruker; Timepriskalkulatoren, er nyttige verktøy!
Øvelse: Sett prisen! Har du ikke gjort det før, så sett en pris som du er komfortabel med å ta. En pris som gir kundene mye for pengene, og som du blir jublende glad for å få og gir deg lyst til å gå aktivt ut og markedsføre og selge ditt produkt eller tjeneste (med all din entusiasme!).
Et godt tips som kom inn fra en gründer som tar Den lille prisskolen, og som jeg gjerne vil bringe videre, er å ta en pris som du selv vil synes er OK å betale om du skulle kjøpt produktet ditt.
Du selger ikke deg selv, men du selger dette
De innvendingene jeg hører fra nesten ALLE som skal ut og selge sine første tjenester er 1: "det er så vanskelig å selge meg selv", 2: "jeg er usikker på om jeg kan ta så mye for timene mine", og 3: "kan jeg ta så mye betalt for dette da, andre kan sikkert få til det samme, det er jo så lett!". Hører du disse eller lignende innvendinger fra deg selv så prøv å skru av "knappen". Det blir en slags negativt selvsnakk som gjør at du blir sittende helt fast. Dessuten så stemmer de ikke, så nå skal jeg kverke disse innvendingene en gang for alle.1. For det første selger du ikke deg selv, du selger løsningen på et problem. Det gjelder også hvis du selger kunstmalerier, helseråd, hestemassasje eller egne komposisjoner for klaver og obo. Det som løser kundens problem er de tjenestene eller produktene du selger, du selger ikke "deg selv".
Du selger ikke deg selv, men du selger dette. Finn ut hva på #denlilleprisskolen! Del prisskolen på Twitter.
2. Hvis du er usikker men vil beholde den høye prisen du har satt, så skriv en utfyllende liste over hvilke problemer/behov det du selger løser for kunden, og så alle de måtene du hjelper kunden med å løse problemene. Er det en umulig oppgave så få hjelp av noen som ser bedriften utenfra for å få innspill, snakk med kundene dine, og vurder om du trenger å drive med produktutvikling - ikke prising! Er du usikker og innerst inne vil senke prisen, så gjør det da vel! Du er sjefen, og du kan gjøre ting akkurat slik du vil!
3. Det som er lett for deg og sender deg inn i en ekstatisk gledesrus over å få jobbe med, synes andre er vanskelig, tungvindt, uoverkommelig og er villige til å betale for! Jeg synes det er lett å finne nye forretningsideer og se inntektsmuligheter, konkretisere løse ideer til salgbare pakker og skrive salgstekster. Betyr det at alle andre synes det er lett? NEI! Er noen villige til å betale for at jeg skal gjøre det jeg er best på og hjelpe dem å spare masse tid, få bedre pakker å selge, flere kunder og kunne leve av det de brenner for? JA! (Heldigvis!)
Du er økonomidirektøren - tar du ansvaret?
Da jeg var ei lita jente, kanskje 5 år, spurte min kjære bestefar hva jeg skulle bli når jeg ble stor. "Adm. dir.", svarte jeg, som om det var det naturligste karrieremålet i verden for ei lita jente... (en ung feminist å spore også?). Muligens var det dette svaret som gjorde at bestefar trente meg opp i alt som hadde med å starte og drive en servicebasert bedrift å gjøre senere?Denne historien tenkte jeg på da jeg skulle sette priser nå. Selv om jeg aldri ble "adm.dir", så er jeg på et vis økonomisjef i min egen bedrift og har ansvar for å tjene nok til å leve av bedriften - og utvikle den videre. Det som er lærdommen fra dette er at jeg nå setter pris på prisen. Når prisen er satt gir jeg ikke rabatter, gjør unntak og senker prisen for noen kunder. Det er en måte for meg å respektere mitt eget arbeid på og de resultatene jeg vet kundene får, men også prisen i seg selv. Prisen er viktig for at jeg skal kunne bygge opp en bærekraftig bedrift og ha friheten til å følge mine egne ideer, bestemme når jeg skal stå opp om morgenen og hvilke dager jeg skal ha fri og ta med 3-åringen til fjells.
Sett pris på prisen, den hjelper deg å leve av det du brenner for! Tweet det.
Oppsummering av Den lille prisskolen
For å slutte ringen og minne om det vi startet med i del 1 om å la kunden få sette PRIS på det du leverer, vil jeg oppsummere Den lille prisskolen med denne konklusjonen:Prisen er en kontrakt med kunden du hjelper. La kunden verdsette deg! Kvitre det på Twitter!
Nå kan du smile bredt (også) når du presenterer prisene dine, og vite at de er med på å gjøre gründerlivet til virkelighet samtidig som drømmekunden jubler!
Nå kan du også klappe deg på skuldra, ta en velfortjent pause og være fornøyd med at du har tatt deg tid til "å gründertrene" idag også (prøver å gjøre gründertrening til et verb, kan ikke være dårligere enn google!)
TAKK for at du fulgte med hele veien, nå er du godt rustet til å ta vettuge valg om pris.