Forretningsideen ingen trodde på ble millionbutikk
Magedans, fotostudio og historiske avsporinger: Først da Lene Lorentzen ble konfrontert med hva hun egentlig ville på Gründertrening, fant hun ut hvordan hun skulle føre Klesarven videre.
Inspirasjon først: Unn deg noen klikk på Klesarvens Instragram-konto før du leser videre. Faller du pladask for kombinasjonen av vikingdesign, kunstfoto og spennende historiefortelling er du ikke alene: På to år har gründer Lene Lorentzen gått fra null til nær en million kroner i omsetning. Men aller først ble hun rykket helt tilbake til start.
GOD IDÉ PÅ BUNN
Gründer Lene Lorentzen i Klesarven
– Jeg deltok egentlig på Gründertrening med en idé om å utvikle et fotostudio med vikingrekvisitter, men gikk helt ned i kjelleren da gründertrener Torill Bye Wilhelmsen begynte å stille alle de gode spørsmålene sine om hva jeg egentlig ville.
På Gründertrening fikk hun verktøy og metoder for å utforme en lønnsom og bærekraftig forretningsidé. Så da Lene kom opp igjen fra mørket, hadde hun børstet støv av Klesarven.
– Design og salg av vikingklær og accessoirer var jo det jeg egentlig ville drive med, men alle jeg hadde spurt tidligere sa at det ikke fantes et marked for vikinginspirerte klær.
Tre måneder senere – i mai 2015 – åpnet nettbutikken www.klesarven.no. Uten at noen la merke til den.
FRA IDÉ TIL INNTJENING
– Gründere melder seg gjerne på kursene mine med en produktidé, men veldig mange har liten peiling på hvordan de skal få solgt varene eller tjenestene sine, forteller gründertrener Torill.
Akkurat slik tilfellet var med vikingklærne til Lene. En del av dem egendesignet, andre importert fra Tyskland. I mange måneder var salget så labert at gründeren til slutt var nær ved å legge ned.
– Jeg var ganske utrygg på alt, man vet jo ingenting! Ikke hvem man skal spørre eller hva man skal spørre om, minnes Lene:
– Jeg er en kreativ sjel som mange andre gründere, men logistikk, markedsføring og økonomi var bortebane. I disse to første årene har det derfor vært helt avgjørende å ha støtten gjennom nettverket med de andre deltakerne på Fjellflyts gründertrening gjennom forumet og treff med Fjellflyt-folk. Samt etterutdanning i ledelse ved BI hvor lønnsomme bedrifter er det som gjelder.
- Men 2017 har vært et bra år?
– Ja visst, nå tar det helt av!
Fra PLAN B til PLAN A - og millionbutikk
I januar 2017 deltok Lene Lorentzen på gründerkonferansen Plan A i regi av Fjellflyt – der formålet er å planlegge hele driftsåret på én dag. Og hvilket år! I 2017 bikker Klesarven 960.000 i omsetning og selger ut alt som legges fram i nettbutikken.
Hemmeligheten? Svært bevisst og effektiv markedsføring – klekket ut på Fjellflyts Plan A konferanse. Der ble deltagerne bedt om å finne et fokusord for 2017. Og Lene valgte ordet «samarbeid».
– For meg har alltid salgsbiten vært litt brysomt. Nå vet jeg hvordan jeg skal ha kunden i fokus og det letter min jobb veldig. Jeg kjører kun markedsføring på Instagram, i betalt samarbeid med Matilde Brandt som i tillegg til å ta flotte bilder har en av verdens største Instagram-kontoer innen hest og er hyppig bruker av klærne mine både privat og «på jobb».
Traff klokkereint i markedet "ingen" trodde fantes
Resultatet er slående vakkert – og virkningsfullt: Med over 2000 reaksjoner på enkelte bilder av vikingkledde ryttere, og med en raskt voksende følgerskare har Lene Lorentzen truffet klokkereint med sin gründerkonsept – ved å skape markedet ingen trodde fantes. Vikingentusiaster, natur- og kulturinteresserte, museer, skoler, prosjekter og bedrifter i Norge og resten av verden: Alle fører de Klesarven videre som kunder.
Lene trengte en gründertrener som kunne vise hvordan den ideen hun virkelig brant for kunne bli lønnsom. Og en Plan A som var et veikart til økt salg, nye nettsider, optimalisering av drift, økt produksjon og ga et produktivt år med mange nye venner og samarbeidspartnere.
– Jeg er blitt veldig bevisst på at jeg selger historier mer enn jeg selger selve klærne, påpeker Lorentzen, som faktisk startet grundertilværelsen med en nisjenettbutikk for magedansartikler (!).
Forretningsideen ingen trodde på vekker kundenes interesse og kjøpelyst
– Merker Klesarven økt pågang nå som TV-serien Vikingane går sin seiersgang verden rundt?
– Egentlig ikke, men jeg har jo fått noen e-poster spørsmål om Game of Thrones-effekter, humrer Lorentzen (som må medgi at hun ikke engang har sett tv-serien).
– Hva svarer du da?
– At Klesarven ikke fører fantasy filmkostymer men fører klær inspirert av historiske funn fra norsk og nordisk kulturarv.
***
NB! Ulikt de fleste blogginnleggene på fjellflyt.no er denne artikkelen skrevet av en ekstern journalist.