Vunnet en pris? Slik får du mest mulig synlighet ut av seieren
Her er 7 tips til hvordan du kan få mest mulig ut av det om du vinner en pris (eller to!) til bedriften din, og noen ekstra praktiske tips til synlighet i pressen.
- Det er en god anledning til å stoppe opp litt, heve blikket og kjenne at du har fått luft under vingene - gründerprosjektet ditt tar litt av rett og slett!
- Synlighet - pressen elsker priser og med en velrettet pressemelding til lokalaviser/lokalradio/regionmedia/bransjeblader kan du få oppmerksomhet om bedriften din og nå nye folk som ikke kjenner til arbeidet ditt fra før. Helt konkret så sender du pressemelding til tips-innboksen deres, og send gjerne også en sms og e-post med tekst, sitater fra deg og bilder av deg (se hvilke bilder du kan få tatt underveis i prisutdelingen i neste avsnitt) og det du vant pris for til journalister du kjenner. Om du har skrevet noen ord på facebook for eksempel, så link gjerne til dette innlegget så de kan se hva du alt har publisert. Husk å skriv inn telefonnummeret ditt i eposten så de kan få tak i deg, samt link til pressesiden til bedriften din (mer om dette i neste avsnitt).
- Anerkjennelse og kvalitetsstempel fra en fagjury, du kan f.eks. benytte prisens logo på nettsiden din
- Milepæl - du har nådd et av dine delmål og kommet helt i mål med et prosjekt.
- Feiring - slike #småsuksesser må feires!
- Fellesskap med følgerne, kundene og kollegaene/coworkerne dine, og naboer, venner, politikere og andre bedrifter som følger med på det du gjør.
- Salg - å vinne en pris er en god grunn til å feire med et jubel-tilbud på noe du selger.
Gull og bronse til Fjellflyt for den internasjonale konferansen for små bedrifter, Slow Business Adventure i Jotunheimen.
Glis - du har fått en pris!
Før du blir utropt som vinner, er dette 3 tips til før og under selve utdelingen:
- Lag en presseside ("press kit") på nettsiden så du kan samle bakgrunnsinfo og pressebilder pressen fritt kan bruke om deg og bedriften din.
- Allier deg med noen som er på prisutdelingen slik at dere kan ta bilder av hverandre på scenen når navnet deres blir ropt opp. Det er moro å ha bilder fra utdelingen og pressen elsker slike bilder.
- Ta bilder av deg med prisen på selve eventet, gjerne foran arrangørens bildevegg eller logo. Bonuspoeng for bilde med konferansieren eller arrangøren!
- Har bedriften en lokal butikk eller kontor, så ta gjerne bilder sammen med andre vinnere i samme geografiske region eller som hører til samme coworking space eller bygd. Lokalpressen liker slike bilder og det er fint for deg også om du får vist fram at flere fra samme sted eller gründermiljø vinner - en slik prestasjon kommer jo sjelden i et vakuum - dere løfter hverandre.
Takketale får man bare ta på stående fot... en god anledning til å snakke om det du brenner for og har vunnet pris for!
GULL og bronse til den internasjonale konferansen Slow Business Adventure
Fjellflyt 2 priser for den internasjonale satsingen vår på konferansen Slow Business Adventure. GULL for utendørs omgivelser (slikt som skilt, scene i massivtre, bannere, dekor, podkaststudio og andre ting vi hadde forberedt), og BRONSE i kategorien "stor visuell identitet over 50.000 kr" for den visuelle profilen til konferansen.
Du kan se bilder fra den prisvinnende gründerkonferansen som er utendørs (!) i Jotunheimen her: Bildegalleri Slow Business Adventure 2019
Meld deg på en konkurranse - nå vet du hvordan du kan bruke oppmerksomheten og anerkjennelsen du kan bli tildelt om du går til topps og blir en prisvinnende bedrift!