Bare 3 av 10 bedrifter overlever de første 5 årene - hva gjør at det er verdt risikoen og innsatsen å starte bedrift likevel?
Gjennomsnittlig overlever under tre av ti bedrifter i Norge de fem første årene etter etableringen. Gründerlivet er spesielt hardt de første årene. Hva gjør at det allikevel er verdt risikoen og innsatsen å starte bedrift?
7 av 10 bedrifter går konkurs i løpet av de 5 første årene etter oppstart
Hele 7 av 10 bedrifter går ut av business i løpet av den første femårsperioden. Om du startet bedrift i 2007 eller 2014 - statistikken ser helt fortsatt ganske mørk ut når det gjelder bedriftens mulighet for å "overleve" blodbadet de 5 første årene. Av 54 000 nye bedrifter i 2014 var det i underkant av 15 000 som fortsatt var i drift 5 år senere. Over 39 000 hadde av en eller annen årsak kasta inn håndkleet. Hvor mange går konkurs og hva er nøkkelen til å lykkes?.
En effektiv måte å motvirke at så mange forretningsideer fisler ut er at vi som driver eget deler erfaringer. Her kan du lese et tidligere blogginnlegg med mine erfaringer fra oppstarten: Hva har jeg lært, hva ville jeg gjort annerledes og hva har jeg ikke funnet ut av ennå?
Nyetablerere frykter "dødens dal" - da er det mange som går konkurs
Det å være gründer kan være veldig hardt de første årene (her kan du lese om mitt feiltastiske første oppstartsår). De fleste nyetablerere frykter «dødens dal», det vil si en periode der inntektene er mindre enn kostnadene og man har brukt opp oppstartskapitalen og har ikke tilgang til annen finansiering (f.eks. såkornkapital, crowd funding, lån, offentlig støtte). Dødens dal inntreffer ofte på et tidspunkt når etablereren er veldig sliten (og den indre kritikeren blir stadig mer høylytt), og når kostnadene er høyere enn inntektene blir man særdeles stressa. Derfor er det så viktig å både bli god på det å starte bedrift men også ta vare på seg selv underveis, så du takler maratonløpet det er å starte eget!
Oppslag i regionavisa GD om Fjellflyt i oktober 2021.
"Dødens dal" kommer i mange former. Produktet tar lengre tid å få så ferdig at du kan selge det til den prisen du tenkte å ta for det. Den viktige første kunden fra en ny tjeneste du tilbyr tar seg ikke tid til å gi deg en god referanse, og du føler at du må starte litt på nytt. Kanskje inntektene ikke er så store som du hadde håpet, eller kommer så raskt som forventet. Har du behov for kapital for å vokse så har du i dødens dal presset på deg for å få tak i investorkapital eller andre finansieringsmuligheter.
Hva skal til for å lykkes med å starte eget?
Gründere har behov for 3 ting - kreativitet, kunnskap og et faglig fellesskap.
Du må tilegne deg praktisk og nyttig kunnskap om å starte og drive bedrift, gjerne i god tid før du formelt etablerer bedriften. Slik kan du kjøpe deg litt tid og være et skritt foran når du hiver deg ut på dypt vann og skal ta bedriften fra idé til en lønnsom bedrift!
Å sette din egen kreativitet i sving handler om at du må få gode ideer som kan gjøre det du skal selge attraktivt for kunden. Det må være ordinært nok til at varen eller tjenesten er etterspurt, samtidig som det du tilbyr må være så annerledes fra det som allerede finnes i markedet til at du får et konkurransefortrinn. Vær en original i en verden av kopiering.
Det er ekstremt viktig å ha et faglig fellesskap rundt seg både lokalt og på nett, slik at du har "peers" - likesinnede som er omtrent på samme nivå som deg som du kan lære av. Noen du kan møte og diskutere med, og som kan være med å feire når det går bra. Rett og slett ha et nettverk av likesinnede mennesker som du for eksempel har møtt gjennom en mastermindgruppe.
Anna Avdem på besøk på BETA coworking space i Vågå. Hun driver det prisbelønte landhandleriet Avdemsbue og en restaurant på Dovre. Inspirerende til tusen!
Det er også veldig smart å være en del av et lokalt miljø som å bli med i et coworking space. BETA coworking space som vi driver i Vågå kaller vi en startrampe for bedrifter. På et co-working space jobber oppstartsbedrifter side om side med mer etablerte gründerbedrifter og ansatte i større bedrifter som har fjernkontor der, og innimellom kommer det digitale nomader og andre med stedsuavhengige arbeidsplasser som driver remote work.
Å starte eget er verdt det!
En av fordelene med å etablere egen bedrift er at du får brukt mange sider av deg selv. Om du opplever deg selv som en kreativ person med tusen ideer så må du som gründer også finne fram dine organiserte og strukturerte sider. Om du tenker på deg selv som spontan og impulsiv må du samtidig kultivere egenskaper som utholdenhet og langsiktighet. Det er en lang vei fra idé til realitet, og fra å etablere et AS til å ha en bedrift med positivt resultat på bunnlinja.
Ved å bygge stein på stein legger du grunnlaget for lønnsomhet på lang sikt og får et solid fundament for bedriften din og arbeidsplassen(e) du skaper underveis. Slow Business(TM) er en metode vi i Fjellflyt underviser i. Det gjelder å starte med de ressursene du har, der du er, og bygge opp en bedrift over tid uten at det går verken på helsa eller lommeboka løs.
Photo: Mika Baumeister/Unsplash
Jeg føler meg veldig privilegert som har fått starte og drive en liten bedrift der jeg vier dagene mine til å hjelpe folk som også lever av det de brenner for. Jeg våkner hver morgen med følelsen av å være ekstremt heldig. Det er noe eget ved det å bringe nye ideer inn i lokalsamfunnet (som rural coworking var da vi startet BETA i 2016) og få teste ut sprø ideer som utendørs gründerkonferanser som Slow Business Adventure og vårt fristende konsept med Workation.
Å starte eget er hardt, og ting kan gå skikkelig på tverke (og noen ganger er det din indre kritiker som sørger for å holde deg nede). Men følg de gamle, gode Gründervettreglene, så er du bedre rusta mot det som kommer av utfordringer!