Hvorfor er det viktig å fullføre det du starter på?
Har du mer enn én notatbok med kråketær som har fanget en flyktig men genial idé - og flere mapper på PCen med påbegynte prosjekter?
Og hva med 2do-lista di, vet du at du kommer i mål med alt som står der hver dag eller hver uke, eller dukker det opp noen "gjengangere"?
Å starte opp prosjekter er alltid artig. Den vanskelige delen er å komme seg gjennom "den seige sumpen" som oppstår midtveis i prosjekter og dra prosjektet i land.
Gjennomføring av prosjekter er som å springe opp ei lang trapp - det ser lett ut men det svir noe skikkelig på slutten (sier de som har prøvd 😂).
Hvorfor kan jeg ikke bare starte opp nye ting? MÅ jeg virkelig fullføre alt jeg starter på?
Som småbarnsmamma med hodet proppfullt av stadig nye prosjekter jeg har lyst til å sette ut i livet både her i Vågå, på BETA coworking space, på nettet og i den nye skrivestua i Sognefjorden, så går det litt i ett innimellom. Og tendensen er at jeg setter i gang mer enn jeg klarer å lande.
Når det blir for mye igangsetting og for lite som blir fullført, så synker mestringsfølelsen og følelsen av overskudd.
Det er ingen premie for å ha masse ideer, det er når du får dem ut i verden at de gir deg resultater i form av omsetning, overskudd, skaperglede og synlighet.
Belønningen kommer først når du får ideene ut i verden
Slow Business handler om å avpasse farta til terrenget, og selv om du har jevn og stødig framdrift så må det innimellom til en skikkelig sluttspurt for å få et temposkifte og få ting ferdig. Med en skikkelig dytt i ryggen og et fellesskap mer sprudlende enn Champagne, er målstreken innen rekkevidde!
Så noen ganger i året er det på sin plass med en FOKUS-SPRINT for å få opp tempoet mot slutten av seige prosjekter som har støva ned på hylla, gir deg noen stikk av dårlig samvittighet eller stadig blir henvist nederst på 2do-lista (i månedsvis...).
Kort fortalt er en FOKUS-sprint:
1) Felles arbeidsøkter på nett 5 dager på rad der vi møtes for å jobbe konsentrert.
2) 5-minutters pep-talk med tips om hvordan du kan bli kvitt distraksjoner og finne flyten i arbeidet - og hvordan fullføre den siste seige runden før mållinja. Det du lærer om produktivitet her kan du bruke selv senere for å jobbe mer effektivt.
3) Små suksessers fest på nett (med premier!) for å feire at prosjektet ditt er ferdig!
Det er på tide å få de uferdige prosjektene dine helt ferdige - ut av lista og inn i verden! Det er da ideene dine virkelig VIRKER og vil gi deg både glede OG penger til å leve godt av det du brenner for.
20 forslag til hva du kan fullføre på en 5-dagers FOKUS-sprint
Vil du ha noen ideer og forslag til hva du kan ta tak i som vil gi både penger i kassa og ro i sjela? Vi har laget et fint arbeidsark der du kan få ideer til hva du kan utrette på bare 5 dager med sprint - i tillegg til full jobb. Det er plass til å gjøre egne notater og skrive inn målet ditt for sprinten.
Her kan du laste ned arbeidsarket:
Fokus-sprint prosjektforslag (1).pdf
Tenk for en lettelse det blir å komme i mål med noe som har "tynget din samvittighet og plaget deg, min venn", som DeLillos synger i Kast alle papirene.
Når du har funnet et sprint-prosjekt så husk å melde deg på sprinten her: www.fjellflyt.no/fokus-sprint
Flere ideer til gjøremål for gründere og eiere av små bedrifter
- Sett opp en annonsekampanje
- Skriv en tema-serie til bloggen
- Ta opp 5 YouTube-videoer
- Skriv 2 måneders faglig innhold til LinkedIN
- Sosiale medier-innhold forhåndsplanlagt for 4 uker
- Revidere innholdsmarkedsførings-planen for det neste kvartalet
- Neste måneds 4 nyhetsbrev ferdig skrevet og forhåndsplanlagt
- Planlegge bedriftens neste salgskampanje (black friday, grønn lørdag, nisjebutikkens dag, julesalget)
- Sett opp en eviggrønn salgstrakt (“sales funnel”)
- Revider nettsida med bedre salgstekster
- Levere 2 kundeprosjekter
- Sende tilbud til kunde
- Sette opp prisene
- Søke om prosjektmidler
- Skriv ferdig eller ajourfør en prosjektrapport med timelister
- Oppdatere nettbutikken/nettsida med nye varer eller tjenester
- Tørre å spørre om referanser fra de 3 siste kundene
- Skrive ferdig et kapittel til en bok
- Sende inn dokumentasjon til en bedrifts-konkurranse (for branding, pitching, forretningsideer)
- Generere 50 innholds-ideer til innholdsmarkedsføring
- Lansere en ting! En app, et prosjekt, en bok
- Komme ajour med fakturering og regnskap
- Reforhandle eller oppdatere kontrakter
- Rydde opp og si opp ubrukte abonnementer i bedriften
- Ta det lovpålagte HMS-kurset for ledere i aksjeselskaper