Vennligst ikke bli den beste versjonen av deg selv i år
"Jeg kaster opp hvis jeg hører én "guru" til si at du skal bli den beste versjonen av deg selv"
Dette ble muuuuligens ytret i dagens erfaringsutveksling i Fjellflyt-gjengen.
Erfaringsutveksling = ei økt på Creative Fierce der vi annenhver uke tar en runde i de erfarne hoders landskap. Kort fortalt at vi deler tanker og (dyrekjøpte) erfaringer om hva som funker og overhodet ikke funker. Vil du høre hele samtalen ligger det opptak av erfaringsutvekslingene for de siste månedene på kursområdet som du får tilgang til når du melder deg på Creative Fierce (første uka er gratis).
I dag var temaet å sette seg MÅL for året.
Å jobbe med å utvikle seg som menneske - eller gründer - er jeg 100 prosent FOR. Å strebe etter å bli den beste versjonen av seg selv synes jeg er mer hemmende enn et brannteppe over et telys. Det er en illusjon som insinuerer at vi er maskiner, ikke mennesker. At vi kan balansere på en nålespiss av optimal ytelse. "Peak Performance" er et klesmerke, ikke en bærekraftig måte å leve på.
Og de såkalte guruene fremmer dette som en farbar vei for oss når vi skal sette oss mål. Men vi lever i virkeligheten, ikke i en perfekt verden som styres av Barbie og Ken. Der det eneste som teller er perfeksjåååån. Der man aldri tar vare på et egg for å se om det er en kylling inni, eller knuser dem for å lage en god omelett, men heller opphøyer det til noe helt eg(g)et fordi formen er så perfekt. (Ok, det var en komplett uforståelig metafor selv for undertegnede forfatterinne. Men det passet fint til bildene jeg valgte ut, haha!).
Bygg stein på stein. Ikke egg på egg!
Illusjonen om å optimalisere oss selv gjør oss målsyke
Dermed funker jo ikke disse målene om å optimalisere seg selv til å bli den beste versjonen. Og b a n g, målsyken slår deg ut med full kraft. Avstanden mellom hva du tror du må få til, og hva du faktisk får til - tar luven av den motivasjonen du skulle bruke til å utvikle det nye prosjektet ditt eller raffinere bedriftens tjenester.
Guruer kjennetegnes forøvrig best ved at de selv sier at de ikke er guruer, og deretter forteller deg at du tenker på feil måte og heller bør prøve deres tilnærming fordi den fungerte for dem så den fungerer garantert for deg og alle andre mennesker også. I alle fall de som betaler dem, vil jeg legge til....
Sett mål for å bryte deg fri fra prestasjonspresset, ikke for å bli en del av det
Vi lever i en prestasjonskultur der det er "resultatene som teller". Noe som har en tendens til å få oss hardtarbeidende gründere til å skifte fokus fra prosessen til prestasjonen. Fra å etablere en god rutine, til å bli opphengt i at resultatet må komme raskt og helst bli enda bedre enn den perfekte visjonen vi har i hodet for hvordan det skal bli. Og blir det ikke så perfekt som vi har forestilt oss, så mister vi motivasjonen til å jobbe videre med noe som kanskje ikke blir heeelt som vi hadde tenkt.
Da kan vi få en målkollaps - som er det som skjer når du for eksempel har satt deg et "hårete" mål og et par måneder før årsskiftet oppdager at du ikke engang har fått begynt på arbeidet som skal til, fordi starten ikke ble helt som du hadde tenkt. Eller at du i nyttårs-iveren erklærer målet ditt for hele verden på sosiale medier, og dagen etter har mistet lysten til å ta i prosjektet i det hele tatt - i frykt for hva folk kommer til å tenke om ikke du når målet ditt.
Mål som kribler, og ikke knebler
For å kurere målsyken og unngå målkollaps, så kan du sette deg et mål som kribler i magen! Der du får retning, fokus og kan legge en plan for hvordan du skal nå det med de ressursene du har til rådighet - uten å bli utbrent på veien. Et mål som er konkret, men ikke for krevende. Ambisiøst, men realistisk. Som gjør at du må arbeide målrettet, men også gir deg friheten til å lære noe nytt.
I ethvert perfekt egg er det en høyst levende kylling-idé som venter på å bli klekket.
I Målsmia setter vi mål sammen
Å drive en bedrift handler aldri om å "snu bunken" ved starten av et nytt år, for vi gjør sjelden nøyaktig det samme om igjen. Selv om ikke det er noe nytt som skal utvikles, så kan du samle de ressursene og kreftene du har - og bli en å regne med. Nye og gamle kunder forventer noe av deg. Du forventer også antakelig mye mer av deg selv enn andre forventer av deg. Så hvordan setter du realistiske mål som gir deg fremdrift og mening?
I Creative Fierce kan du være med på Målsmia. En times workshop på nett der jeg kvalitetssikrer hovedmålet ditt for året - og hjelper deg å lande noe konkret hvis du synes det er gruelig vanskelig å bestemme seg for bare ETT mål og gjerne vil ha 5-10-17 forskjellige. Det er gratis å være med hvis du er medlem, og hvis du ikke er det men har lyst til å prøve det ut, så er første uka av medlemsskapet gratis så du kan se workshopen (ingen bitre følelser fra min side hvis du melder deg ut igjen etterpå).
I januar er temaet for Creative Fierce å lage bedriftens Plan A for året, så det blir flere korte workshops (live og i opptak) i tillegg til felles fokus-økter.
Få et realistisk mål som kiler i magen
Du har tatt på deg et STORT ansvar og forpliktelse ved å drive eget - et mål som kribler i magen hjelper deg å være sikker på at det er verdt det. Underveis på gründerreisen du legger ut på i det nye året, og når året er omme.
Lykke til med å sette deg mål for året - og styre unna målsyken i 2023.