Hvordan være original i en verden av kopiering?
Skaperkraften. Det sterkeste kortet vi har som gründere. Kanskje også som mennesker?
Denne teksten handler om hvordan vi som starter og driver små bedrifter tar vare på den.
For hvis ikke vi klarer det?
Skrekkscenariet inntreffer: Alle andre som driver med det samme som deg, gjør det på akkurat samme måte.
Ingen er unike og tar sin plass i markedet. Alle kjemper om den samme plassen i kundens hode.
Da er det Game Over.
Finn og behold ditt særpreg!
Du har noe som er ditt uttrykk, og som ingen andre kan ta fra deg. Har du funnet ut at du liker å skrive, vil du etterhvert utvikle din egen skriftlige stemme. Om du synger på en scene eller holder foredrag, har du en klang og en stemmebruk som ikke er til forveksling lik noen andres. Tegner du, finner du din egen stil.Visste du at vi også har vårt eget særpreg selv om vi ikke driver med typisk "kreative næringer" også?
Hvorfor tror du for eksempel at de hundrevis av ostene som lages i små gårdsysterier landet rundt smaker forskjellig? Faktisk så ulikt at en av dem blir kåret til verdens beste ost.
Ett sted har du en bonde som er ekstra opptatt av gressforing. Til fjells på ei seter finner du en annen som sverger til å bruke sommermelka til en spesiell ost. Og et tredje sted står på kjølelageret og veier en ost i hendene, lukter på den, vurderer om den skal snues nå - eller i morgen.
Produktene dine, som ost, har et særpreg fordi du gjør ting på din måte.
I løpet av dagen i dag har du helt sikkert gjort ting på din egen måte, enten du jobber i ysteriet, på en scene eller er vertskap for turister som kommer til familiehotellet ditt.
Særpreget ditt kan være:
- Måten du snakker, skriver eller tegner på
- Temaene du tar opp når du snakker, skriver eller tegner
- Hva du produserer i verkstedet eller dyrker på jordet
- Hvilke spørsmål du stiller til kundene dine
- De fysiske omgivelsene der du driver bedriften din, som lokalet eller kontoret eller fjelltoppen
Vær original - ta din plass i markedet!
Når du skal ta din plass i markedet med en annerledes og bedre bedrift, er det særpreget ditt som gjør at du skiller deg positivt ut. Det er det originale, litt rare, uvanlige, ekstraordinære, spesielle som gjør at du får oppmerksomhet og blir husket.
Tenker du på Fjellflyt, vil jeg at du skal tenke på at det er på mine kurs du kan #gådegkreativ - du sitter ikke inne foran PC-en og ser på en video i timesvis. Ideen er så gammel som tilbake til de gamle grekernes vandrende forelesninger, men kombinasjonen gründerkurs og gåing er ny. Og så forfriskende at Forbes.com skrev om det.
Det er måten du gjør ting annerledes på, som gjør at kundene kommer til deg med sine problemer eller ønsker - i stedet for å gå til en konkurrent - som den mer kjente (men også kjedeligere) bedriften som markedsfører seg så heftig i Facebook-strømmen din.
Originaliteten er trua!
Når vi ser oss rundt er det veldig mye som er skikkelig likt om dagen. Du skal ikke følge så nøye og lenge med før du oppdager at det er et mønster i hvordan folk gjør ting. For eksempel: Hvor mange facebook-annonser har du sett der de reklamerer for et GRATISKURS? Et prosjektstyringsverktøy som ser til forveksling likt ut som ett du fikk reklame for i går. Enda en matkasse med lettvint mat...Det er en kjensgjerning at mange kopierer hverandre. En ukultur som fører til at i stedet for å gjøre verden mer mangefasettert, blir den kjedeligere og likere. Og jo likere produkter og tilbud er, jo vanskeligere blir det å selge, å overleve som bedrift, å blomstre!
Chris Ducker i Youpreneur Summit sier det slik: Your job is to become someones favorite!Jeg vet hvem som er MIN favoritt blant denne gjengen i alle fall. Hun i midten eier salen!
Bli DEN ENE kundene vil ha
Om du er til forveksling lik nestemann i køen så har du ikke sjans til å bli uerstattelig. Og det jeg vil hjelpe deg med, er å gjøre deg til den eneste kunden din kan tenke seg å spørre når de trenger hjelp med akkurat det problemet du helst vil hjelpe dem med å løse.Når du er "den ene" får du fem-stjerners anmeldelser og slipper å stresse med "hvordan du skal selge deg selv" - for kundene finner i mye større grad frem til deg på egenhånd (ikke misforstå det med at det ikke blir noe jobb på deg - men salg blir veldig mye lettere).
Stol på det som er ditt og bare ditt
Originale artister og gründere har én viktig ting til felles: De må stole på sitt eget og vite hvordan de finner den sterke skaperkrafta i riktig øyeblikk - før en deadline, når vi har to timer til å jobbe med et prosjekt, når en kunde har bestilt av oss og vi skal LEVERE.I tillegg er kreative folk kanskje ekstra sensitive, i og med at vi er søkende, nysgjerrige og alltid på leit etter nye inntrykk og inspirasjon? Vi lar oss lett påvirke, så vi er utsatt for mange fristelser fra alle kanter og ikke minst sosiale medier. Det er så lett å se hva andre gjør, og prøve på noe av det samme.
Det hender vi til og med glemmer å eksperimentere, eller teste ut noe nytt som vi aldri før har prøvd!
Hvordan være original i en verden av kopiering?
For å gi deg noen teknikker for å kultivere kreativitet, originalitet og skaperkraft, har jeg invitert musiker Hanne Kolstø til Gründerkonferansen Plan A ikke bare for å spille - men for å gi oss innblikk i hvordan bevare originaliteten i en verden av kopiering.
Hanne Kolstø er ingen hvem som helst i norsk musikkbransje. Hun har gitt ut 7 album på like mange år. Kolstø har etablert seg som en av de mest originale og produktive artistene i den norske musikkfloraen. Hun har vært nominert til Spellemannprisen hele fire ganger og turnerer jevnlig i Europa og USA.
På gründerkonferansen spiller hun sammen med Andreas Stensland Løwe i det som utgjør Hanne Kolstø duo, og som du kan høre i live-opptaket under.
Kolstø følger ingen hitformel, bare hjertet. - Vårt land om Hannes siste utgivelse "Fest blikket"
Kople deg på vårt kreative univers
Kommer du på Plan A får du oppleve et "musikerbad"! Gjennom en samtale mellom Hanne Kolstø og meg på scenen, borer vi i dybden på hvordan hun klarer å være forbilledlig original og samtidig produsere mye. Målet er å gi deg noen konkrete tips om hvordan du kan finne og forløse den originaliteten som gjør deg til kundens favoritt!
Vi vil også snakke om hvordan du kan skape deg nok tid, ro og rom i gründerhverdagen for å skape.
I videoen under kommer Hanne med et eksempel på hvordan hun - på kompromissløst vis vil kanskje noen si - klarer å skjerme seg for distraksjoner i hverdagen.
Kople deg på vårt kreative univers, tør å dra på gründerkonferansen Plan A før "alle andre" oppdager den, og omfavn det beste, rareste og mest originale ved deg selv. Kanskje vil du finne ut, som oss, at det er når vi er på vårt rareste at vi er lettest å elske.