Hvordan skrive en populær blogg når dårligere skribenter trekker til seg trafikken?

skrivebord_hjemmekontor

Hvordan skrive en populær blogg?

Det finnes knapt noe mer irriterende enn å oppdage at noen som åpenbart skriver dårligere enn du gjør selv, får bedre resultater. I form av antall lesere, delinger i sosiale medier, og den ultimate testen - flere kunder. Så hva kan du gjøre for å unngå det?

Skriver du for ingen?

Jeg er forkjemper for at innhold du legger ut skal ha høy kvalitet og ikke bidra til "støyen" av intetsigende innhold som tyter ut av Internetts mange kriker og kroker. I noen tilfeller er ikke godt språk, gjennomtenkt innhold, overraskende overskrifter og konkrete eksempler nok til at godt innhold "slår" de mer ullne blogginnleggene i popularitet. Og å skrive for ingen, er det ingen som vil. (Aller minst når man skriver for å få kunder).

Hva gjør at "dårlige skribenter" får populære blogger?

For det første - det er ikke sikkert at bloggen er så dårlig som markedskanal for bedriften deres. (Selvfølgelig er det litt morsomt å sable dem ned for elendig språk, fluffy innhold, tanketomme digresjoner, og å forsøple Internett og folks hverdag generelt. Men det er bare morsomt en veldig kort stund, ettersom de faktisk får bedre resultater enn deg...). Det at noen skriver dårlig er ikke ensbetydende med at de ikke jobber mye med markedsføringen og er gode strateger, og hardt arbeid gir etter min erfaring alltid resultater. Prøv å analysere hva de gjør riktig, og se om du kan gjøre noen av de samme grepene i din egen skriving. Kanskje du kommer fram til noen av de samme punktene som jeg har kommet fram til at jeg kan lære av:

10 ting å lære av dårlige skribenter

1. Post nye artikler oftere (minst ukentlig for en "fagblogg") 2. Be om engasjement i kommentarfeltet og til å dele dine innlegg, HVER gang 3. Se for deg 1 leser når du skriver, og skriv til den personen 4. Appeler til følelser og del dine egne 5. Få andre til å anbefale og linke til dine innlegg fra sin blogg 6. Vær en ninja-markedsfører i sosiale medier. (Del overalt hvor du har en konto...hver gang du har et nytt innlegg.) 7. Bruk bilder (og gjerne video), og underoverskrifter som bryter opp teksten 8. Skriv kort 9. Vær personlig (selv om det virker mest effektivt å være privat, men det får du ikke meg til å være!) 10. Del gamle innlegg om igjen (i tilfelle nye lesere ikke har fått de med seg)

Det var 10 bloggtips som ikke har spesielt mye med skriving å gjøre, men som kan være viktige for å gjøre DINE knallgode innlegg (med godt språk!) populære. Tenk for en kraft blogginnleggene dine får når du mestrer det de dårlige skribentene er gode på, og i tillegg skriver så det suser!!!

Men ikke vær bekymret. Det beste innholdet vinner på sikt.

(Og vet du at du skriver dårlig, så har du allikevel alle muligheter til å lykkes med en blogg for å markedsføre bedriften din - og mangler du noen verktøy i skrivekassa har du alltids et gründerkurs der du lærer å skrive så det selger).
Co-creation: La kundene gjøre jobben for deg
Hva gjør du når alt går på tverke og du har mest lyst til å gi opp å være gründer?