Verktøy jeg bruker for å drive gründerbedriften min

Dingser, apper og verktøy jeg bruker for å drive bedrift og anbefaler til deg hvis du vil ha gode systemer, slippe å stole kun på hukommelsen for å huske på alt som er viktig, innimellom jobbe fra utlandet og samtidig få bedriften til å vokse jevnt og trutt.

Å navigere i den tettvokste skogen av dingser, apper og verktøy kan være et evigvarende tidssluk. Det er alltid noe nytt og spennende – men hva trenger du egentlig av verktøy og teknologi, og hva er bare gøy i to uker før det går over til å bare ta opp diskplass?

Som gründer er din egen tid er din viktigste ressurs, og jeg vil ikke at du skal sløse den bort. Håper denne oversikten kan spare deg for litt research og gjøre det lettere å bestemme seg for verktøy som passer i din bedrift.

NB! Kun én av linkene under er såkalte affiliate-links, det er Bonjoro og den er merket med det. Ellers får jeg ikke betalt fra noen av leverandørene jeg anbefaler her. 

15 + 1 anbefalte verktøy for å drive bedrift

Bonjoro personlige videomeldinger – min desiderte favoritt for tiden for å begeistre, bli kjent med og blåse forventninger av banen.

fullsizeoutput_2744-768x1024.jpeg


Topp 3 verktøy jeg er fullstendig avhengig av

Uten disse verktøyene ville bedriften min vært fullstendig kaos. Nå er jeg i steden rustet for å reise når jeg vil, og systemene er bygget rundt meg så jeg kan jobbe med utvikling av bedriften og slipper å henge i stroppen hele tiden.

Asana (prosjektstyringsverktøy) – hold orden på alle huskelister, potensielle kunder og pågående prosjekter. Gratis verktøy for små bedrifter!

Google Apps – Googles praktiske og tidssparende verktøy er kanskje ikke verdens mest brukervennlige, men veldig funksjonelle – du kan sette opp det meste. Google Drive med Google Forms, Google Numbers og Google Documents, Google Hangouts for møter med mastermindgruppa mi, og Google Calendar for å få påminnelser når jeg har avtaler. Før brukte jeg Gmail, men nå har jeg gått over til Google Inbox. Når jeg jobber 1-til-1 med kunder kan vi skrive i det samme dokumentet og samarbeide helt sømløst, og varsle hverandre når vi har skrevet noe nytt.

Simplero (kursplattform) – er penger din største begrensende faktor så går du ikke for denne, men tar du tid, enkel installering og utviklingsmuligheter med i betraktningen så er valget enkelt. Alt fra små bedrifter som Fjellflyt til kjemper som Danielle LaPorte bruker denne til nettbaserte kurs. På 9 uker gikk jeg fra idé til å omsette for 45.000 kr på mitt første gründerkurs, så det betalte seg å fokusere på kursinnholdet og ikke teknologien. I tillegg inneholder Simplero epostmarkedsføring, fakturering og nettbutikk, så som kursleverandør har jeg det meste på ett sted.

verkt--y-drive-bedrift.png

Verktøy for å lage egne nettsider

WordPress (nettsideplattform) – Det er ett sted i bedriften jeg anbefaler å gjøre som alle andre, og det er i valget av nettsideplattform. Med WordPress.org (må ikke forveksles med bloggplattformen wordpress.com), kan du starte smått og bli like stor som New York Times om du vil. Plattformen er bygget av hundrevis av frivillige, så du blir ikke rammet hvis f.eks. bedriften som har laget din nettside går konkurs.

ProISP (webhotell og domener) – WordPress-installering med ett klikk, oppegående kundeservice og nesten ingen nedetid. Hva mer kan du ønske deg?

Contact Form 7 (kontaktskjema) – La andre kontakte deg gjennom et skjema på nettsida di som videresender beskjeder til innboksen din. Da trenger du ikke å legge ut epostadressen din til alle og enhver (spesielt spammere). 

Administrasjon og timebestilling

Automatisering er deilig når kjedelige rutineoppgaver går av seg selv!

Calendly (Online timebestilling) – Lekker kalender som også har muligheten til å stille inn tidssoner om du jobber med internasjonale kunder eller samarbeidspartnere.

Zapier (sammenkobler) – tjeneste som får andre apper til å snakke sammen. Så når jeg får inn et svar på spørreskjemaet eller markedsundersøkelsen jeg har laget i Google Forms og sendt ut det ut til potensielle kunder, sender Zapier en epost til meg om det. Det er litt som å ha en assistent som jobber for deg 24/7.

Kreativitet, grafikk og videoverktøy

Når du jobber fokusert med å gjennomføre gründerplanene dine trenger du kreative pusterom og muligheten til å leke deg. Bedriftens brand story er en fin arena for det!

Notatbok (idéutviklingsverktøy). Den gode gamle notatboka! I papir. Bruk den når du er ute for å trimme hjernecellene. 

Canva (grafikk) – Tro meg, Canva kommer til å revolusjonere gründerhverdagen din hvis du lurer på hvor alle du ser på nettet får så fine grafiske bannere fra. Facebookheadere, grafikk til bloggen din og til annonser – det virker for godt til å være sant at det er gratis, men det er det. Canva for business rulles ut nå og har visstnok enda flere muligheter. 

Vimeo (videoavspiller) – minimalistisk og leken videoavspiller til videoene dine. Er ihuga fan av pro-versjonen der du kan tilpasse farger til bedriftens visuelle profil (forskjellen er i detaljene!), og starte din egen nettTV-kanal.  

Måleverktøy for analyse og statistikk

Noen av måleverktøyene du kan bruke for å finne ut hvordan ulike ting du eksperimenterer med på nettsidene dine og i sosiale medier faktisk fungerer.

Google Analytics (analyseverktøy) – hvor mange besøker nettsidene dine hver dag, hvor kommer de fra, hvor lenge blir de, og hvilke sider er mest populære? Uten Google Analytics ville jeg vært helt «lost in space».

TinyRocketLab (SEO-rapporter) – Verktøy for søkemotoroptimalisering så du kan holde oversikt over nøkkelordene du søkeoptimaliserer nettsiden din for og hvordan de ranker i Google (nei, du kan ikke bare skrive nøkkelordene dine inn i Google i nettleseren din, da får du et søkeresultat som er basert på dine tidligere søk og preferanser).

Facebook Innsikt (statistikk) – klarer du å skape stort engasjement blant følgerne dine på facebook? Hvilke innlegg er mest populære, som du derfor bør lage flere av, og når er folk inne på facebook og liker det du legger ut? Facebook innsikt gjør meg til en litt smartere markedsfører. (Vil du vise nye kunder hvor fornøyde eksisterende kunder er, kan du legge inn stjernevurdering på facebook).

Hva er dine favorittverktøy for gründere, selvstendig næringsdrivende og andre som ønsker å drive bedrift uten å slite seg ut? Tweet gjerne om ditt favorittverktøy og tag meg på @fjellflyt på twitter!

Del gjerne artikkelen med noen som driver eget, som ikke vil drive seg selv til vanvidd med å ha alt som skal huskes på i eget hode. 

Fjellfrisk hilsen fra Torill «deler gjerne dingser&apper» Wilhelmsen

PS. Vil du ha ukentlige tips om verktøy for å drive bedriften din bedre, anbefaler jeg å melde deg på nyhetsbrevet til Fjellflyt, som har «Dingser&Apper» som fast spalte; teknologi jeg tester ut som kan gjøre hverdagen enklere for gründere og småbedrifter.