Nyhetsbrev er knallgod markedsføring (hvis du unngår en tabbe som denne)
Historien om min verste tabbe med nyhetsbrev…og hvordan du kan sikre deg at det samme ikke skjer deg
Dette skjedde da jeg nylig hadde startet bedriften. 2 måneder før sto over 20 gründere på startstreken for Gründertrening for første gang. Jeg hadde formelt stiftet selskapet Fjellflyt AS og var så nervøs for den forestående begivenheten at jeg kompenserte med jobbing døgnet rundt!
Lyder det kjent?
Når de første kundene kommer inn døra og du plutselig har mer å bevise enn å være en naiv optimist som har trua på at ”dette prosjektet kan vi få til!”. De har BETALT deg. De skal få RESULTATER fra produktet du (for aller første gang) skal levere.
DET er nervepirrende saker.
Alt må klaffe med teknologi, betaling, tidspunkter, levering, kommunikasjon, håndtere uforutsette hendelser…
Ting skjer med en like rasende fart som en flomstor Nugga (lokal elv, om du lurte).
Og du…føler deg som en liten hjemmespikket barkebåt.
Jeg gjorde hvertfall det. Hui for en vill ferd!
På noen intense kursuker har vi blitt godt kjent, backet hverandre opp gjennom gründerkriser, gått oss kreative (og litt fastere i fisken!), fått forretningsideer og produktideer, feiret økte priser og salgssamtaler med supersalg, beta-testet, laget nettsider og funnet samarbeidspartnere.
Vi har fått allierte i business og nye venner. (I september reiser vi på Gründerretreat i Lom!).
It’s been a hell of a ride!
Midt oppe i all denne moroa begynte jeg å kjenne på at jeg fikk FLYT. Den velkjente følelsen av at vi storkoser oss mens vi jobber, at vi blir utfordret men mestrer oppgavene, at vi blir helt oppslukt og glemmer tid og sted.
Flyt og oppturer
Den lille barkebåten fikk seil og ror. Jeg tenkte den sødmefylte klisjeen (som vanligvis får meg til å fnise som en umoden fjortis) mer enn en gang: ”Jeg lever drømmen”. (Ok, jeg knegger når jeg skriver dette...det er så utrolig klisje at det er komisk.)
Men hvor var vi. Jo: Pilene pekte OPP opp OPP!
Gründerne på kurset var storfornøyde og tweetet ting som:
"Virkelig det lureste jeg har gjort som gründer". Altså. Det er jo en helt RÅ tilbakemelding, og som du ser fra bildet ble jeg nesten stum.
Men så.
Fra kontroll til kaos (og tilbake igjen)
To hendelser på hjemmebane gjorde at timeplanen tippet over fra travel til totalt full.
Resultat: Fullstendig kaos!
Husvask og hente tidlig i barnehagen? Glem det!
Skrive bloggartikler og nyhetsbrev? Glem det!
(Om du har meldt deg på nyhetsbrevet vet du at jeg pleier å dukke opp i innboksen nesten hver uke med tips om dingser&apper, gründerhistorier og artikler om produktutvikling, markedsføring og salg, og forskningen om hvordan gåturer gjør deg mer kreativ).
Det er over 2 MÅNEDER siden jeg sendte ut nyhetsbrev nå!
Og det er poenget mitt i dag:
Det verste nyhetsbrevet jeg har sendt er det jeg aldri sendte.
Jeg burde ikke ha latt det være stille i 2 måneder.
Slik kan du rigge deg til for å ha nyhetsbrev å sende selv når du ikke har tid til å skrive dem
Det som skiller en amatør fra en proff er å levere nyhetsbrevet som bestilt, altså knallbra saker konsistent. Altså jevnlig, ofte, som forventet!
Skuespiller Maria Bonnevie gikk på scenen og spilte sammen med kjæresten Mikael Persbrandt samme kveld som hun fikk vite at han ventet barn med en annen. Fordi hun er PROFF (og tydeligvis i stand til å stenge ute følelser for en stund mens hun gikk på jobb).
Så neste gang det inntreffer uforutsette ting skal jeg være forberedt (sorry, jeg har for tiden ingen personlige kjærlighetsdramaer av Maria Bonnevies kaliber, mine unnskyldninger er langt dårligere).
Så hvordan du kan sikre deg at nyhetsbrev fungerer som salgskanal også når du ikke har tid til å skrive blogg og nyhetsbrev en periode? Du må ha godt stoff FERDIG skrevet så du kan sende det ut jevnlig – også når det er storm.
Har du det allerede? BRA!
Hvis ikke er det på høy tid at både du og jeg tar tak og fikser dette. (Vi er da proffe).Gjør det nå: Beredskapsplan
1. Skriv ferdig 3 blogginnlegg og nyhetsbrev du kan ha i ”beredskap”.2. Legg dem inn på nettsida som "drafts"/utkast, og nyhetsbrevene i nyhetsbrevsystemet ditt.
(Vil du ha tips om hvilke nyhetsbrevprogrammer jeg anbefaler? Sjekk innlegget om verktøy du kan bruke til å drive bedriften din, eller meld deg på nyhetsbrevet mitt og svar på en av epostene du får - de går rett inn i innboksen min og jeg og svarer på alle spørsmål.