Hva er Black Friday?
Du har sett de svarte annonsene: Black Friday salg! Hva er egentlig Black Friday - eller svart fredag? Black Friday har kommet for fullt til Norge. Hvorfor er det en salgsdag, og vil det lønne seg for deg som har en liten bedrift å delta i nok et salg?
Hva er Black Friday eller svart fredag?
Black Friday sies å være den største handledagen hele året i USA. I kalenderen faller den på fredagen etter amerikanernes Thanksgiving-feiring. Thanksgiving er alltid den siste torsdagen i november (som faller mellom 23. og 29. november), noe som gir fire kjærkomne feriedager for amerikanske familier. Denne sene høstferien har blitt startskuddet for julehandelen i USA, med tre salgsdager som kalles Black Friday, Small Business Saturday og Cyber Monday.
En vanlig oppfatning er at Black Friday fikk navnet sitt fra den lystige oppsvingen i handelen som gjorde at tallene på bunnlinja til de pressede handelsbedriftene gikk fra rødt til svart. En plausibel forklaring, men navnet kommer visstnok fra den svarte strømmen av biler til og fra handelssentrene i Philadelfia som oppsto dagen etter Thanksgiving da folk startet julehandelen i flokk!
Når kom Black Friday til Norge?
VG.no skriver i sin artikkel om amerikansk start på norsk julehandel om Komplett som begynte å ha Black Friday allerede for 5 år siden, men i en artikkel om svart fredag på Wikipedia hevdes det at det var Norwegian Outlet på Vestby som introduserte begrepet. Elkjøp som har omfavnet den amerikanske salgsdagen og økt omsetningen med 70 prosent på denne dagen fra 2012 til 2013.
Kjøpesentere over hele landet har hevet seg på, og handelsforeninger i bysentre kommer etter. Uavhengige og mindre bedrifter som markedsfører seg på nett eller driver netthandel har grepet svart fredag med begge hender og det flommer over av tilbud på Instagram og andre sosiale medier. Hvilket bringer oss til spørsmålet:
Skal du ha et Black Friday-salg eller ikke?
Lønner deg seg med et Black Friday-salg, egentlig? Her er noen argumenter for og imot så du kan gjøre deg opp en mening om det lønner seg for din bedrift.Fire argumenter for:
- Når "alle" har salg, er det flere kunder som blir oppmerksomme på at Black Friday er en stor salgsdag. Når folk er i handlemodus og har lommeboka åpen, er det lurt å være der med et tilbud.
- Du kan kvitte deg med restvarer, overskuddslagre og ukurante varer som tar opp plass.
- Økt salgsvolum kan veie opp for mindre avanse per solgte produkt så bedriften likevel går i pluss.
- Du får nye kunder som du kan selge til senere (mersalg), og kan gjøre eksisterende kunder glade fordi de kan kjøpe noe de har ønsket seg lenge til en rimeligere pris.
- Du venner kundene dine til at du har kjempesalg med jevne mellomrom, så de kan bli mindre villige til å kjøpe mellom salgene. Skal du tenke slik må du ha "råd" til å tenke langsiktig.
- Det koster penger å ha et salg. Du skal ha nytt reklamemateriell, muligens annonsere og bruker mye av din verdifulle tid. Husk å regne inn kostnadene til drift når du ser på hvor mye du kan tjene.
- Det er lett å "drukne i mengden" og konkurransen er hard.
- Folk forventer STORE rabatter, ofte på 50-60 prosent, så de kundene som kjøper nå er ikke nødvendigvis villig til å kjøpe mer av deg senere til en høyere pris.