Slik tør du lage noe andre har laget før

Slik tør du lage noe andre har laget før

Du har en skikkelig god idé. Det er bare et bittelite problem: Noen andre har den også. Og de var før deg...

Høres det kjent ut?

Slik tør du lage noe andre har laget før

Er du et oppkomme av ideer vil du fra tid til annen oppleve at du får en himmelstormende god idé til et nytt produkt eller tjeneste som faktisk er så god at...noen andre har kommet deg i forkjøpet og realisert den. Fra å være euforisk går du rett i kjelleren, for:

Mulighetene er så åpenbare og fristende:

  1. Produktet passer perfekt inn i produktmiksen til bedriften din.
  2. Du er ganske sikker på at kundene dine ville blitt hoppende glade for å få det, for de har et problem eller behov som dette produktet løser.
  3. Det er noe du har SKIKKELIG lyst til å lage!
  4. Du ser forbedringsmuligheter i produkter som ligner.
  5. Du setter opp et enkelt regnestykke, og jo - det kan bli lønnsomt også.
Faren er overhengende for at du konkluderer med at: "Det finnes fra før, så derfor lar jeg være å lage det". 

KUTT KUTT!

Her må vi spole litt tilbake.

Hva hvis det du vil lage finnes fra før?

Har du svart JA på de fem spørsmålene over om mulighetene som finnes, så er det nemlig alle grunner til at du bør gjennomføre ideen likevel.

Selv om noen har laget produktet før.

Bonuspoeng hvis du også tenkte på at det at produktet finnes på markedet gjør at det har vært gjennom syretesten "proof of concept". Nemlig at det har vist seg i praksis at det er kjøpere til produktet.

Slik blir det god butikk av å lage noe andre har laget før

Du lager selvfølgelig ikke et klin LIKT produkt, for det er å kopiere og det er ikke lov. Men du differensierer det ved å gjøre det annerledes og bedre enn dine konkurrenters produkter. Ideen er den samme, men det ferdige produktet blir ulikt.

På den måten treffer du:

1) De samme kundene som konkurrentene, men de velger heller ditt produkt.

2) Dine eksisterende kunder, som gjerne vil kjøpe fra deg fordi de er superfornøyde med det de har kjøpt tidligere (og derfor vil de gjerne kjøpe mer).

Slik kan det bli lønnsomt for deg å utvikle et produkt og ta ideen din til markedet. Du KAN lage noe andre har laget før.

Det kan bli god butikk av det og - og ved å lage produktet som vi gjør på Gründertrening, nemlig annerledes og bedre, bidrar du til å løfte bransjen din, skjerpe konkurransen og lage bedre produkter og tjenester for forbrukerne.

Det ER plass til deg også.
Full kræsj? Gi kunden sparken!
Norsk gründer i Forbes - Fjellflyt omtalt i verdens største businessmagasin