3 tips til gründere som blogger for å markedsføre bedriften
Å starte på eget arbeid eller lese inspirerende magasiner og spise kake, det er spørsmålet...
Dere kan backe hverandre opp, idémyldre, diskutere overskrifter, vinklinger, tipse hverandre om muligheter for gjesteblogging, finne på nye serier på bloggen, lese gjennom "sensitive" blogginnlegg for hverandre før publisering (om du skriver om noe som du er usikker på om du kan/bør/skal publisere), dele gode skrivetips og lage årsplaner for bloggingen.
Hvordan kan gründere skrive gode blogger?
Mange gründere stiller seg dette spørsmålet når de skal igang med å blogge for å markedsføre gründerbedriften sin. Her får du 3 enkle (men viktige) tips for å blogge oftere og få flere lesere av bloggen, noe som vil hjelpe deg et skritt på veien mot å få en populær blogg.3 tips til gründere som blogger
1. Skriv om det som engasjerer kundene dine, og som DU brenner for!
Dette gir "sprut" over skrivingen, du har et budskap og en visjon som lyser gjennom og blir en rød tråd i alt du skriver. Dessuten går du aldri tom for stoff å skrive om, og kan skrive titalls, kanskje hundrevis, av blogginnlegg som engasjerer i en periode på flere år (for det skal du dersom du er en ambisiøs gründer).2. Skriv oftere, planlegg bedre.
Nå kan du gjerne le og kalle dette et opplagt "supperåd", men jeg kaller det et "mentalt supertriks"! Det fikk meg fra å ha en god blanding av panikk/handlingslammelse for om jeg ville klare å publisere konsistent innhold hver eneste uke, til å virkelig kose meg med skrivingen av bloggen. Jeg begynte å tenke at jeg heller skulle skrive "oftere", i stedenfor å tenke "nå MÅ jeg finne på noe lysende genialt å skrive om HVER uke de neste 10 årene". Det hjelper også å ha en årskalender for bloggingen, men hvis du friker ut av tanken går det fint å skrive "fra uke-til-uke" også. Det var slik jeg skrev de første 60 innleggene det første bloggåret. For kreative sjeler funker det godt å jobbe med skriving som et eget prosjekt. Det er Fokus planlegger til for å hjelpe deg med.3. Gjensidig forpliktelse og innspill fra kollegaer.
Det helt avgjørende for meg for å holde kvaliteten oppe og stadig forbedre meg, er at jeg har forpliktet meg overfor både meg selv og andre gründerkollegaer om å "drive med denne bloggingen". Jeg kan ikke slutte, for det får jeg ikke lov til! Ordboka definerer forpliktelse som både "plikt", men også "bånd". Det synes jeg er en god definisjon, for det føles virkelig som om "vi er sammen om dette".Forplikt deg!
Den enkleste og mest effektive løsningen for hyppigere og bedre blogging, er å gå sammen med en gjeng ivrige gründere som har samme mål - blogging for å markedsføre bedriften. Når dere inngår en gjensidig avtale, altså forplikter dere gjensidig til å stadig forbedre bedriftsbloggingen, vil det løfte dere alle sammen. Gode gründerkollegaer kan du finne f.eks. på Plan A eller et gründerkurs, på nettet eller på et lokalt gründerarrangement der du bor.Dere kan backe hverandre opp, idémyldre, diskutere overskrifter, vinklinger, tipse hverandre om muligheter for gjesteblogging, finne på nye serier på bloggen, lese gjennom "sensitive" blogginnlegg for hverandre før publisering (om du skriver om noe som du er usikker på om du kan/bør/skal publisere), dele gode skrivetips og lage årsplaner for bloggingen.